"New York, like a Christmas tree, Tonight this city belongs to me..."

När jag skriver de här radernan är det nästan på timmen exakt två veckor kvar tills vi landar i "the Big apple"!

Trots att det är första gången som jag sätter min fot i staden (jag har flygit ÖVER den förut, men naturligtvis var det dimma och dålig sikt) har jag redan landat där tusentals gånger genom U2´s benägna bistånd:


"It was a cold and wet December day
When we touched the ground at JFK
Snow was melting on the ground
On BLS I heard the sound
Of an angel

New York, like a Christmas tree
Tonight this city belongs to me
Angel

Soul love
This love won't let me go
So long
Angel of Harlem

Birdland on fifty-three
The street sounds like a symphony
We got John Coltrane and a love supreme
Miles, and she's got to be an angel

Lady Day got diamond eyes
She sees the truth behind the lies
Angel

Soul love
This love won't let me go
So long
Angel of Harlem
Angel of Harlem

She says it's heart
Heart and soul...
Yeah, yeah...(yeah)
Yeah, yeah...(right now)

Blue light on the avenue
God knows they got to you
An empty glass, the lady sings
Eyes swollen like a bee sting
Blinded you lost your way
Through the side streets and the alleyway
Like a star exploding in the night
Falling to the city in broad daylight
An angel in Devil's shoes
Salvation in the blues
You never looked like an angel
Yeah, yeah
Angel of Harlem

Angel
Angel of Harlem"

Angel of Harlem, U2 (Rattle and Hum 1988)

Se och njut här:

http://www.youtube.com/watch?v=pJjeyceBnKI



Nu blir det ju inte JFK utan Newark Airport, New Jersey, som vi "tar mark på" eftersom det är den flygplatsen som SAS använder, och det är inte heller december. Men snö kommer det med största säkerhet att vara. Har lovat mig själv att jag ska ha Angel of Harlem i min Ipod när vi går in för landning.

Ytterligare en kul grej från låtens text är raderna om klassiska Birdland:

"Birdland on fifty-three
The street sounds like a symphony"

Just den gatan kommer ju vi att bo på! 

OMG! :)

                                                                  

                                                         Rattle and Hum - älskad klassiker!            


Kommentarer
Postat av: F & B

Idag ,och just NU är det endast 13 dagar och 14 minuter tills vi lyfter från Arlanda!!!

F & B

2011-02-12 @ 10:27:02
Postat av: Anonym

Härligt att läsa och man kan riktigt känna din entusiasm! Att spela låten vid landning låter genomtänkt värre, hoppas denna resa blir allt du drömmer om och LITE till. Kram från Annicka i Ölme

2011-02-14 @ 13:33:43
Postat av: Marie

Tack Annicka!

Ipoden är laddad med U2! F o B - dags för lite resesnack i helgen?

2011-02-18 @ 22:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0