Have a fucking nice day, you too, mr robovoice...

Har stångat min panna blodig i mina försök att handla NHL-biljetter på Ticket Masters exchange-sajt. Så länge jag handlar fullprisbiljetter på samma sajt går allt toppen och mitt kreditkort accepteras med glädje. Visst måste jag välja den krångligare "Will Call"-varianten istället för att själv printa ut biljetterna, men det kunde jag leva med.

De är mer än lovligt paranoida när det gäller Will Call-uthämtningen av biljetterna. Enligt instruktionerna måste jag; A. Visa upp exakt det bankkort som betalat korten. B) Visa en ID-handling med foto. C. Visa YTTERLIGARE en ID-handling. Krångligt och dyrt istället för att printa ut dem själv.




Eftersom vi visste att det är svårare att få biljetter till Rangers matcher köpte vi dem (Rangers vs Buffalo) via den officiella försäljaren Ticketmaster i god tid. Biljetter till Nassau Colliseum brukar vara lättare att få tag i till bra pris, och eftersom vårt resesällskap tycker att det räcker med en match under vår begränsade tid i det stora äpplet, väntade vi med biljetterna till matchen mellan Islanders och Caps. Men eftersom jag mycket gärna vill ta chansen att få se Washington Capitals med FBK-favoriten Mackan (och Bäckström förstås) bestämde jag mig till slut för att köpa biljetter även till den matchen.



Kanske är det Ovechkin som drar, men faktum är att det inte alls var så lätt att få tag i bra och prisvärda biljetter som jag fått höra! Ticketmaster tipsade dock om sin egen exchange-avdelning där säsongskortsinnehavare får lämna biljetter man inte kommer att utnyttja som, med klubbens goda minne, säljs via Ticketmasters exchange-marknad.

Bingo! Utbudet var fantastiskt! Här kunde vi sitta precis vid rinkside bakom ett av målen för drygt $75, istället för uppe bland molnen på den flacka överläktaren för en mindre förmögenhet. Det var bara ett problem. Den här gången var jag tvungen att ange vilken stat jag kommer ifrån i beställningsformuläret. Jag försökte på alla vis att komma förbi det aktuella fältet (det var inte ens obligatorisk information!) men lyckades trots stigande irritation inte finta datordj#%&#¤ln. Till slut resignerade jag och valde det föreslagna Alabama. Det spelade ju liksom ingen roll eftersom biljetterna ändå levereras via mail och printas ut av mig själv.

Men när jag väl tragglat mig genom det kafkaliknande formuläret och kommit till betalningssidan vägrade den att acceptera mitt VISA-kort eftersom utländska VISA-kort inte deltar i det nya och helt okända säkerhetssystem som amerikanerna är ensamma om och som kollar kortinnehavarens adress. Ridå. Desperat ringde jag upp deras kundtjänst, lyssnade igenom de obligatoriska varningsmeddelandena om att jag "was calling from outside the US, and had to hang up NOW if I did NOT accepted the charge" innan en telefonröst meddelade att kontoret för närvarande var stängt.

What the f....

                                                                 
                                                                   Madison Square Garden

Jag som hört om hur hårt dessa arma amerikaner jobbar. Och så jobbar de inte ens helger på biljettförsäljningskontoren! Jag muttrade några väl valda ord om bortskämda amerikaner till min make som fortfarande låg och sov intill mig i sängen, och det var väl någonstans där som jag plötsligt mindes att USA lever i en helt annan tidszon. Hoppsan, en snabb överslagsräkning fick mig att inse att klockan var strax efter tre på natten i USA och man kan knappast lasta kundtjänstmedarbetarna för att de får lite ledigt vid den tiden på dygnet.

Med rodnande kinder författade jag ett mail till kundtjänsten, och räknade i mitt stilla sinne med att fallet skulle vara löst när jag kom hem från dagens match i Löfbergs lila arena på kvällskvisten.

Och mycket riktigt. När jag kommit hem och lagt in matchrapporten från matchen mellan FBK och Modo (jag är en stolt medlem av Svenska Fans Färjestadsredaktion) låg ett mail från någon kille vid namn Roger och väntade på mig i inkorgen.

Roger, en mycket vänlig och artig själ på Ticket masters exchange-avdelning, beklagade djupt det faktum att man för just de här biljetterna var tvungen att ha ett amerikanskt VISA-kort. Det var bara för min egen säkerhet, förtydligade han. Men det fanns självklart lösningar om jag ändå ville köpa biljetter:

1. Ask a friend or family member in the U.S. to get your tickets for you. (Jäpp, bara att välja mellan alla mina tusentals vänner och släktingar i USA...)

2. Ask the concierge at the hotel you are staying at to assist you by getting the tickets through the hotel’s services credit card and applying the charge to your hotel bill. (Vilket hotell? Men det vore en upplevelse att knalla fram till någon Nisse på gatan och be dem att betala en räkning åt mig. Som upplagt att få äran att medverka i ett brutalt avsnitt av Cops...)

3. Buy Washington Capitals tickets on Ticketmaster’s primary site, Ticketmaster.com, as that site has an established process that accepts international unverified credit card orders! You can buy your tickets and pick them up at the venue’s Box Office Will Call window (Självklart är det bättre för TM om jag köper deras dyra biljetter och sedan dessutom som utlänning inte tilltros med den stora ynnesten att få skriva ut mina egna biljetter utan måste betala extra och stå i kö för Will Call!)

På sedvanligt maner avslutade han mailet så artigt att man nästan blir tårögd av rörelse. ("If you need anything else, we’re always here for you - just hit reply and ask us or visit Teamexchange.Ticketmaster.com. Thanks for being a fan! Sincerely, Roger")

Men se, några biljetter kunde de inte ordna, inte ens manuellt. Jag ringde till och med upp dem, och fick tala med en annan, lika skrämmande trevlig man som med noll inlevelse förklarade att man för min egen säkerhet inte kunde ta emot min betalning för just de billiga biljetterna. Men självklart kunde jag köpa de dyrare biljetterna utan någon adressverifiering. "Have a nice day, and welcome back to Ticketmaster any time!"

Jag kände plötsligt ett nära samhörighet med min favoritcoach, Bruce Boudreau, eftersom  jag utan större ansträngning kunnat överträffa honom i antalet "fuck" i en och samma mening. Lyckligtvis bet jag ihop och avslutade dämpat samtalet med den mänskliga roboten på andra sidan pölen innan jag gav mig hän. Och här sitter jag nu med två fucking dyra fucking biljetter från fucking andra fucking raden. "Have a fucking nice day, you too, mr robovoice!"


http://www.nassaucoliseum.com/ViewArticle.dbml?DB_OEM_ID=24410&ATCLID=204937514

Kolla in utsikten från våra platser (sektion 213)



Kommentarer
Postat av: Otto

Tack för informationen! Jag tänkte som du maila eller ringa någonstans för att få reda på hur man kommer förbi det där eländiga state-fältet. Nu blir det till att försöka hitta någon som känner någon som kan tänkas ha ett amerikanskt kreditkort. Det är verkligen inte lätt att få tag på biljetter, inte till rimligt pris iallafall. Fortsättning lär följa...

2011-11-27 @ 14:35:18
Postat av: Marie

Ja, de är bra på mycket i det stora landet i väst, men de är inte särskilt smidiga. För mig blev det extra "kul" då de dyra Caps-Islandersbiljetterna dessutom frös inne på grund av att vårt flyg blev inställt och vi blev 27 timmar försenade till New York. Sådant täcker inte försäkringen, så ha det i beräkningen när du bokar och betalar evenemang på resan! Om du har lite is i magen säljer man på matchdagen eventuella överblivna biljetter till både NHL och NBA billigt direkt i MSG:s kassor(om det är till NY du ska)Ett annat alternativ för att få billigare biljetter är att fråga den som man hyr bostad av, alternativt hotellet där man ska bo, om de kan boka.

2011-11-27 @ 19:37:34
Postat av: R

Hej! Halkade in på din sida, eftersom jag precis nyss råkat ut för exakt samma sak som du och jag lyckades tydligen precisera min "googling" tillräckligt väl för att din länk skulle hamna nästan högst upp. :-) Hur som haver, det framgår inte av din text hur du lyckades få tag på biljetter. Eller, du kanske inte lyckades, utan chansade på plats? Jag skulle vara evinnerligt tacksam om man kunde få lite tips hur i hela helsingland ska bära mig åt. Jag ska till NY för första gången i mitt liv, för att ge mig själv en (eller kanske två) hockeymatcher i födelsedagspresent. Allting är bokat, betalt och fixat. Utom just de förjämrade biljettskrällena då förstås. Svara här eller privat i mail går lika bra vilket som.



Mvh,

R



2012-01-16 @ 19:45:29
Postat av: Marie

Hej R!

Vad kul att du hittade min blogg! Jag köpte biljetterna på Ticketmaster, och det fungerade utan problem (så länge jag inte handlade på "andrahandssajten", som enligt killen jag pratade med hade andra regler). Jag bokade via nätet, betalade som vanligt med VISA-kortet och fick en bekräftelse med instruktioner via mail. Det enda sättet att få ut biljetterna för oss utlänningar var så kallat "Will Call", vilket innebär att du hämtar ut biljetterna i kassan på arenan någon timme före matchstart. Det var dock inga problem med den biten.Du behöver ditt pass för att identifiera dig med, samt eventuellt också kreditkortet som du betalat med som säkerhet. En ironisk grej var att jag fick köpa biljetterna till Islanders-Caps till ordinarie pris, för att sedan se dem frysa inne pga att SAS ställde in flighten och vi blev 27 timmar försenade till NY. De pengarna får man inte tillbaka... Så ett tips är att du har goda tidsmarginaler vid ankomst så att du inte missar planerade(och betalda)evenemang. Biljetterna till matchen mellan Rangers-Buffalo användes dock och matchen i MSG var väl värda att betala ord pris. Men om man vill chansa och är snabb säljs tydligen ev överblivna biljetter till olika evenemang billigt tidigare samma dag som matchen går. Vi tänkte se en Knicks-match (kändisvarning på läktaren!) men när det var vår tur var det tyvärr bara en biljett kvar! Jag hoppas att det löser sig med biljetter och att du får en riktigt bra upplevelse i NY, det är precis lika häftigt som man föreställer sig! Eller vänta lite, det är till och med häftigare än man någonsin kan föreställa sig innan! :)

mvh

Marie

Länk till ticketmaster:

http://www.ticketmaster.com/browse?category=9&tm_link=tm_sports_b_9&root=10004&dma=

2012-01-17 @ 23:29:58
Postat av: R

Hej, M!



Tack för din snabba respons! Aha, så det går alltså utmärkt att köpa från Ticketmaster? Problemet i mitt fall är att det inte finns några biljetter kvar till matchen jag ska gå på! :( Problemet med Ticketmaster (som jag ser det) är också att man inte kan specifiera exakt var man skulle vilja sitta, och det är ju värdelöst :) Att välja "100 Level" och sen "best section" leder mig bara till biljetter rakt bakom mål. Och det är ju inte riktigt därför jag vill sitta på "100 Level"... :) Försöker jag med något annat så får jag bara "sorry, we couldn't find anything"



Men om jag förstår dig rätt så är detta mitt enda val? Såvida jag inte vill chansa att köpa biljetter på plats samma dag, eller lyckas hitta en "bulvan" som är boendes i staterna?



Annars är jag i god tid, hoppas jag! :) Åker dit på en lördag, och matchen jag tänkt titta på är på en onsdag, så det finns ju lite marginaler där i alla fall.



Mvh,

R

2012-01-18 @ 07:43:28
Postat av: Marie

Hej igen!

Mina biljetter inhandlades hösten -10 och januari -11, och då fungerade Ticketmaster så länge det var ordinarie biljetter och inte de här "återvunna" biljetterna som, enligt bossen jag talade med, hade andra villkor.



Jag fattar det som att det främst är Rangers-biljetter i MSG som du vill ha? Jag beställde mina Rangersbiljetter flera månader innan avresan och då fanns det ännu en del att välja bland. Jag håller också med om att Rangersbiljetterna är svårare att boka jämfört med de andra, där man kan se exakt var platserna finns genom arenaskissen. På Nassau Coliseums hemsida (tror jag att det var) kunde man till och med se en video från de aktuella platserna så att man visste hur utsikten var därifrån.



Om du inte absolut måste se hockey i just MSG verkar det generellt sett vara lättare att få biljetter när Islanders spelar(lite beroende på motstånd, förstås). Kanske är det också så hos Devils (de var på road trip när vi var i NY så de var inte aktuella för oss)? Biljetterna till Islanders köpte jag i alla fall via Ticketmaster inte långt innan avresan. En nödlösning kan vara att köpa biljett hos Islanders/Devils (för att säkra en match i alla fall) och chansa på överblivna biljetter till MSG som grädde på moset?) Ett sista alternativ är att kolla med svenska sajter som förmedlar biljetter. Där fanns biljetter hyfsat nära inpå, men de jag hittade tog ut en ganska saftig mellanskillnad.

mvh

Marie

2012-01-18 @ 12:38:50
Postat av: R

Hej!



Ja, det är just Rangersbiljetter till MSG jag vill ha. Främst av den anledningen att jag håller på just Rangers och därmed går vilken-match-som-helst-bara-det-är-NHL bort rätt hårt för mitt vidkommande.



Seating Charts (inklusive utsikt från platsen) finns hos MSG också, det är just Ticketmaster som jag tycker verkar rätt dåligt. Just eftersom jag inte kan specifiera exakt var man vill sitta. Om jag vill ha biljetter på sektion 107 (långsida, precis bakom spelarbåsen) så är "Level 100" inte tillräckligt precist. Men som sagt, just Ticketmaster känns ju mer eller mindre uteslutet nu, främst eftersom det inte finns några biljetter kvar.



De nämnde inte på teamexchange varför det var andra villkor för de biljetterna? Det verkar ju fullkomligt värdelöst! Om de är så "rädda" om sina kunder, så kunde de väl erbjuda PayPal eller vad som helst. Det känns mer som att de bara har en riktigt urkass lösning, och försöker släta över det med massa tramsig svada om "säkerhet" hit och dit.



Biljettförmedlingar finns det fjorton per dussin i USA, men de - i likhet med de svenska - lägger naturligtvis på en rejäl mellanskillnad. Som exempel: En biljett på långsida med ordinarie pris $210 ville en firma ha $269 för. Det är ju okej så långt, men sen ville de ha ytterligare $70 i "administrationskostnader" och fraktkostnad (för en e-ticket!). Ocker? Japp! :)



Det verkar inte bättre än att jag antingen får försöka hitta någon bekant som är boende i staterna, eller helt enkelt ta smällen och köpa hos någon av biljettförmedlningsfirmorna.



Mvh,

R

2012-01-18 @ 13:02:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0