Dag 2: Femte avenyn, fynd och frestelser!

Shop ´til you drop var gårdagens motto och jag tycker att vi kan vara ganska stolta över oss själva och vår prestation.  Vi började morgonen med pannkakor  med bacon och lönnsirap på en mysig och klassisk diner som fick det att kännas som att man gjort en tidsresa och hamnat rakt i Grease!

Som alltid smakade det fantastiskt – inte minst den färskpressade juicen -  och som alltid orkade jag inte få i mig all mat. Ibland undrar man hur mycket mat som slängs i det här landet varje dag? För att inte tala om vilket svinn det blir då man inte har något pantsystem för flaskor. På cola-flaskorna står det bara ”please recycle”, men det finns inga sådana korgar utställda vare sig i affärer/restauranger eller på stan. Hemskt slöseri med resurser!

Regnet strilade ned när vi arbetade oss norr ut till nedre delen av  Central Park.  Det syntes både på husen och på innevånarna som trippade omkring med sina små hundar att det inte är något område där vanliga dödliga bor. Där tog vi österut så att vi hamnade på den kända shoppinggatan Fifth aveny där de flesta lyxbutikerna finns representerade. Längst uppe vid Central Park låg det kända leksaksvaruhuset Swartz, och sedan passerade vi i stort sett varenda modehus vi känner till och inte kände till på vår väg nedför avenyn. Även HM hade en butik på gatan, som verkade uppskattad av lokalborna. Men det är klart, det är ju lite ombytta roller här där det europeiska ses som lite exotiskt...

Mitt och F primära gemensamma uppdrag var att scouta smink (Bare minerals), hårprodukter (Redken mfl amerikanska märken) samt parfym (Clean). Vi häpnade verkligen över de låga priserna – ofta runt halva priset mot hemma och ibland lägre! Kedjorna Sephora och Ricky lär få ytterligare besök av oss innan det är dags att vända hemåt. Hur mycket vi kommer att handla beror på hur mycket plats vi kommer att ha!

Nintendo World, en gigantisk affär med bara tv-spelsrelaterade produkter var också ett delmål som vi passade på att klara av. Lite utplockat tyckte jag nog att det var – det var inte alls lika välfyllt som det verkar på sin webbsida – och kvaliteten på kläderna var sämre än jag förväntat mig, men vi fick i alla fall tag på några häftiga och unika godbitar som jag tror att ungarna kommer att gilla!

Efter några timmars spankulerande och ett depåstopp på Starbucks var vi framme vid området kring Macys, och där fick vi dela på oss för att utnyttja tiden bättre.  Forever 21, Strawberry och Old navy är amerikanska kedjor med både priser och sortiment som matchar exempelvis HM, och framför allt den sistnämnda hade ett riktigt bra utbud. Dessutom är reapriserna ofta skrattretande låga – jag köpte två par jeans för 9,99 dollar styck (ca 70 kronor) och en ganska stor äkta Ed hardy-handväska som var nedsatt från 79 dollar till 28 dollar (ca 200 kronor)!

Serious shopping. Hela byggnaden bakom mig tillhör varuhuset Macys

På outletkedjan Daffy köpte jag bland annat en Calvin Klein-bh för 12 dollar (ca 80 kronor), och vi häpnade ofta över hur billiga de lokala märkena var även till ordinarie pris. Nya trendiga Levis-jeans i vårens färger och design kostade exempelvis bara runt 30 dollar (200 kronor). Här tycker de ju som sagt, tvärtom, att europeiska märken är mer exklusiva och de betraktas som hippare och är därför oftast dyrare. Vi köpte också Conversedojor för 30 dollar paret (200 kronor).

Längst uppe på det enorma varuhuset  Macys hittade vi en Ben & Jerrry-glassbar, så det fick bli en Hot fudge Sunday med favoritsmaken Chocolate chip cookie dough som bas. Mums!

Det var två slagna hjältar som vandrade hemåt på eftermiddagen. Jag hade en blixtrande huvudvärk (uttorkad efter att ha underskattat vikten av att regelbundet hälla i sig vatten) och min käre J hade orangutangarmar efter att stoiskt ha burit alla mina fynd. Själv hade han svårare att komma igång med shoppingen, men inte ens han hade till sist kunnat motstå fynden på Old navys herravdelning.

Det blev en ganska lugn avslutning på dagen då vi tillsammans gick ut och åt på en mexikansk restaurang några kvarter längre ned från där vi bor.


Kommentarer
Postat av: diana

Åhhh, känner plötsligt att det även i mig bor en shopaholic.... vill oxå fynda billigt smink och jeans :) ...är dessutom galet förtjust i stora glassar... avundas er!

2011-05-22 @ 19:02:05
Postat av: diana

Åhhh, känner plötsligt att det även i mig bor en shopaholic.... vill oxå fynda billigt smink och jeans :) ...är dessutom galet förtjust i stora glassar... avundas er!

2011-05-22 @ 19:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0