Maten

TGI Friday. Bilden gör inte riktigt den enorma tallriken rättvisa. En stor köttbit tillsammans med en rad kamben, home fries och två sides. Detta tillsammans med att de ständigt (gratis) fyllde på det enorma cola-glaset tills till och med en inbiten cola-addict som jag bad om nåd...
De har inget som helst sinne för lagom i det här landet! Varenda dag lade jag mig med samma föresats inför kommande dag: "Imorgon ska jag inte äta mig så mätt!"
Ironiskt nog var också varenda måltid jag åt just den godaste jag någonsin ätit, varmed det blev svårt att avbryta i tid när smaklökarna grät glädjetårar... Och vips så rullade jag lätt illamående ut ur restaurangen ännu en gång, trots löftet till mig själv efter senaste måltiden.
Strawberry Cheese cake. (Det blev en hel del cheese cake under vår vistelse...) Colaflaskan är också den lite större än hemma: den innehåller ca 6 dl.
Hur gör amerikanarna som ständigt lever med detta överflöd för att inte bli feta? Jag vet (och har sett) att amerikanarna har extremt många super size-stora människor, men i storstadens mitt där de generellt sett rikare och mer välutbildade bor var det inte särskilt många stora människor.
Många människor väljer för det första att dela portionerna på två. Det är vi inte vana vid från Sverige (där en sådan fråga brukar generera ett surt ögonkast från servitören + typ 30 kronor i "delningsavgift") men det är helt okej här i staterna. Dessutom kan man också få med sig det man inte orkar äta upp i en s k doggy bag, vilket vi också såg att många gjorde.
På Dave´s nära Times Square (bla favorittillhåll för Einsten på hans tid). Här har vi köpt det minsta målet, som ingen av oss fick i sig. När vi förundrat frågade vår servitris om hur mycket mat det största målet innehöll skrattade hon bara: "You don´t want to know!" konstaterade hon.
Dessutom har man från myndighetshåll bestämt att restaurangerna ska redovisa kalorihalten i de rätter man säljer. Det står alltid utsatt på menyerna eller på skyltarna vid kassan...
Många amerikaner lagar inte mat hemma under vardagarna utan beställer tex frukost med hemleverans via internet från en lokal deli eller diner. Här äter vi pannkakor med lönnsirap och bacon.
Klassisk frukostmeny. Toast med ägg, bacon och cheddarost med råriven, stekt potatis. Alla diners med självaktning hade färkpressad juice som smakade gudomligt!
På ett café vid Penn Station provade vi oss igenom följande bakverk, som fick med beröm godkänt. Vis av tidigare erfarenheter tog jag dock bara en liten bit av varje. Och det räckte mer än väl!
Ännu en leverans av nationaldrycken...
Favoritfrukosthaket Pick a bagle. Deras saltgurkor, skurna på längden, var gudomliga.
En självskriven klassiker. D D (den här låg i China town)
Det går att variera munkar på fler sätt än man kan föreställa sig...
(Sade jag förresten att den jordgubbsglaserade munken som jag efter viss tvehågsamhet valde var den godaste jag någonsin smakat?)
Ben & Jerry. Glassernas glass... (Cookie dough Hot fudge Sunday och en Strawberry lemonade)
Från glassbaren längst uppe på varuhuset Macy´s.
Gigantiska hamburgare med 250 gr kött på Burger kings konceptbutik Whopper Bar. Minsta colan rymmer 5 dl, mellancolan 7, 5 dl.
Mellanpopcorn (stor som en vanlig plasthink) och mellandricka (7,5 dl) på biografen
Lite hm speciell bild, men den illustrerar fenomenent One feet hot dog i MSG...
USA, landet där ingen går hungrig från restaurangerna. Här har jag ätit mig proppmätt, och ändå är hälften av maten kvar på tallriken! Och detta är den minsta portionen...

Kommentarer
Postat av: diana

Helt otroligt....man häpnar! Ungefär hur mycket kostar en middag per person?

2011-05-22 @ 18:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0