Höstdyrkare göre sig icke besvär

Är jag den enda som spyr på allt som har med höst att göra? På mig biter knappast tjatet om höstmys, mustiga grytor, värmeljus med champagnedoft (?) och färgsprakande naturprakt. Jag har genomskådat hela prylen - hösten är nämligen bara startskottet för fem månader med isande kyla, kompakt mörker och permafrost på vindrutan vareviga morgon. För det finns faktiskt en årstid som är ännu värre än hösten: vintern!

Är det inte fantastiskt förresten, att jag så till den milda grad lyckas förtränga att det är vinter V A R E N D A morgon hela vintern, att jag står där varje morgon stressad och halvhysterisk när jag upptäcker att jag måste skotta fram bilen ÄVEN idag?

"Är du stressad?" frågar minste sonen oroligt. "Nejdå, haha, absolut inte. Morsan lyckades bara glömma bort att det tar i snitt 24,5 minuter extra att komma iväg under den här fantastiskt trevliga årstiden. Har du med dig vantarna, åklappen och pulkdjäveln, älskling?"

Vilken tur då att man har hockeyn att hålla i handen när man kommer på sig själv med att stå där och vara avundsjuk på flyttfåglarna som ännu en gång samlats på åkern nedanför mitt hus...

Hockey har samma funktion som den där fantastiska bilden som brukar sitta i taket hos tandläkaren. Man ligger där och våndas, men så får man syn på den där perfekta söderhavsvyn eller vad det nu är och kan drömma sig bort och vandra längs den där oändliga stranden ända tills tandstenen är puts väck och plånboken tom.

"En hockeymatch om dagen håller doktorn borta." Den som kom på det talesättet måste ha varit en riktigt klok människa. Och så länge du håller dig på läktaren så är det sant.



Höst? Varken eken (som är det första jag ser varje morgon) eller jag är särskilt imponerade...


Kommentarer
Postat av: Diana

Håller med. "Åh, men på hösten kan man ju tända ljus och mysa till det." "PÅ SOMMAREN BEHÖVER MAN INTE TÄNDA LJUS, DET ÄR REDAN LJUST!!!!!!!!!"

:)

2011-10-23 @ 11:42:39
URL: http://sayurii.blogg.se/
Postat av: Marie

Precis!

2011-10-23 @ 12:24:13
Postat av: Jenny Sunesson Larsson

ÄNTLIGEN en till människa som förstått helvetet med vintern. Det är inte alls mysigt och fint!!! Bara kallt och djävligt. Morr!! Är en positiv människa till 95% men när vi kommer till vintern går det bara inte!!!! Glad att det finns en likasinnad. Hoppas allt är bra med er för övrigt. Kram Jenny Sunesson Larsson

2011-10-31 @ 23:07:54
Postat av: Marie

Haha, vi borde kanske bilda en egen liten klubb - hösthatarna! ;) Då är vi i alla fall tre...



Hoppas att allt är bra med er också, Jenny!



mvh

Marie

2011-11-02 @ 21:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0