Fredag 29 juni: Packning, promenad i kvarteret och fredagsmys med stort F

Fredagen blev den lugnaste dagen på resan! Vi var alla utpumpade av kombinationen av minst 10.000 steg om dagen i den nästan konstanta 30-gradiga hettan och alla intryck, så vi sov ut ordentligt på morgonen.
 
Vid tre-snåret på natten hade vi alla fyra tvärvaknat av ett gigantiskt, öronbedövande åsknedslag som jag föreställer mig mig kändes som ett mellanting mellan en jordbävning och en bomb. Det blev ytterligare några rejäla smällar, och ett skyfall under småtimmarna. Men när morgonen kom var solen och värmen tillbaka...
 
Vi började sortera alla påsar och gå igenom vad alla räder bland den stundtals galna rean hade resulterat i. Givetvis hade vi klarat av det obligatoriska besöket hos Sephora, och maken och barnen hävdade att jag såg lika nöjd ut som Pluto när Musse har huggit den fina julgranen i Kalle Ankas jul när jag kom ut ur butiken med den karaktäristiska påsen.
 
 
Förutom påfyllning av Bare Mineralsförrådet, och ett kit av fantastiska "First aid beuty"-produkter (som jag upptäckte förra gången - rekommenderas starkt) fyndade jag favoritparfymen Clean. Ett helt set Cleanparfymer (4 st) för $32 (225 kronor) på sommarrea!
 
Efter att ha provpackat (ojojojoj- det var på håret att vi fick ner allt!) tog vi oss samman och gav oss ut på en liten promenad i kvarteret. Det är ett riktigt mysigt område!
 
 
 
J och R utanför vår port. Vi bor på bottenvåningen i ett litet trevåningshus som ligger innanför de höga husen. Det innebär att man måste gå genom ett av husen som vätter mot gatan, och att vi får en egen liten och mycket mysig innergård mellan husen. Det är alltså mycket tryggt, trots att vi bor på botttenvåningen, men här tar man alltid det säkra före det osäkra - därav den brutala gallerdörren. De flesta portar, och även lågt sittande fönster, har liknande lösningar.
 
 
 
 
Ute på gatan
 
 
Tyvärr var det här stället stängt när vi knallade förbi!
 
 
 
Hemma på vår gaaaata, i staaan... ;)
 
 
Tvätta hemma själv? Inte här - här möter man ständigt människor med tvättpåsar på väg till och från det lokala tvätteriet. Jag skulle verkligen behöva anlita ett sånt här ställe när det är dags att packa upp väskorna efter 11 svettiga dagar i ett 30-gradigt New York!
 
Hettan hade inte släppt nämnvärt trots nattens urladdning,  och trots att vi alla var nyduschade blev vi snabbt blöta av svett. Vi bestämde oss därför för att hålla oss i området, och valde därför att inta en sen lunch på den lovande kedjan Dallas BBQ som låg några kvarter söderut.
 
När jag skrev att det är dyrt att äta ute i N Y var jag nog lite orättvis. Det ÄR billigare än hemma, du får en fin stek eller en mastondontportion revben eller hamburgare för strax över hundralappen. Men om man är fyra som äter tar det av reskassan att äta för cirka 500 kronor per mål...
 
Det rådde dock ingen tvekan om att Dallas BBQ var prisvärt. Restaurangen blev snabbt full av lokalbor som firade in helgen med ett rejält mål, och jag förstår varför. Maten var fantastiskt god, och portionerna rejält tilltagna!
 
 
Vi valde den LILLA (lunch) portionen, som kostade $8.99 (63 kronor) + tax och dricks!
 
 
...och, ja, jag blev faktiskt mätt ändå! ;)  
 
(Det där majsbrödet tar livet av mig. mums!)
 
 
Tro det eller ej, vi orkade äta något mer den dagen trots den där lunchen. Lite fredagsmys fick det bli senare på kvällen. 
 
 
De svenska fiskarna från USA är mycket godare än de svenska fiskarna från Sverige kan vi meddela. Grymt beroendeframkallande! Amerikansk lakrits är sällsynt, men de här lakrits-Twizzlarna var ensamma värda resan över Atlanten!  E och jag köpte varsin 10+ cup cake i bageriet tvärs över gatan från vår lägenhet. Mäktig, men så saftig att den smälte i munnen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0