Säga vad man vill om...

jänkarna, men det här med marknadsföring kan de verkligen!

M&M:s galna butik vid Times Square är ett strålande exempel på att allt kan säljas med en dos kreativitet och lite mördande reklam.
Ni har säkert ätit dem, de små fyllda chokladkulorna i olika färglada kulörer. Själv är jag ingen större vän av dem, och jag har heller aldrig sett övriga familjemedlemmar välja dem i godisbutiken. Men, men, är man på plats i det stora äpplet måste man bara gå och beundra kommersialismen när den är som allra mest brilliant!
Sagt och gjort, vi tog oss an butiken som utvecklat konceptet med de små chokladkulorna till ett helt eget universum. Kitschigt - absolut - , löjligt - absolut, om man saknar humor - , och fullständigt onödigt. Men samtidigt så befriande roligt, eftersom man riktigt kan se styrelsemötena där kreativa reklammakare presenterar den ena idéen mer galen men träffsäker än den andra!
Tre våningar hög, beläget strax ovanför det berömda torget vid Times Square ligger butiken som även den hetaste dagen i N Y lockar till sig kunder i alla åldrar.
Fler än jag som inte blir särskilt sugna på choklad när det är 33 grader varmt och bara tanken på kletig choklad i handväskan ger dig mardrömmar?
Detta är dock inget skäl att hålla dig borta från M&M, för här finns också precis ALLT annat du kan tänka dig att handla.
Vilken färg är godast? Därom tvistar tydligen de lärde, men alla sorterna har fått ett eget namn och en egen personlighet. Du kan dessutom välja att köpa bara den eller de sorterna du gillar mest, och slippa sitta där med en blandpåse där bara de där äckliga gröna blir kvar... Eller så kan du köpa dem i små boxar a la glaspärlorna som du gjorde halsband av när du var liten. Allt är möjligt i USA, folk!
Med OS i London i antågande fanns naturligtvis speciella landslagskombinationer att avnjuta för den patriotiske åskådaren.
När du väl valt dina favorit-M&M behöver du naturligtvis ett stilriktigt föremål att placera dem i. Precis som alltid i dagens samhälle ska du naturligtvis välja något som speglar dig och din personlighet...
Klar?
Då lämnar vi genast själva godiset och går vidare till de mer spännande och kreativa användningsområdena som M&M-folket skapat:
Parafraser och ironiska blinkningar. J kollar M&M:s variant av den berömda bilden av arbetarna som äter sina matlådor uppe på en balk under byggandet av Rockefeller Center...
... E, som fått ett av sina namn efter den kvinnliga huvudrollsinnehavaren i Fantomen på Operan, och därför har en livslång relation till denna en av mina absoluta favorithistorier, köpte sig en kul variant på temat i "Candy of the Opera".
Munch skulle antagligen rotera i sin grav om han såg den här varianten. Eller, kanske inte? Går säkert att dra paralleller till dagens samhälle i stort... (Vem sade att detta bara var ytlig kommersialism?) ;)
"Constantely nuts" och "Sorrounded by nuts"
Jacka med M&M-motiv i Swarkovski-kristaller. Har burits av bla Hannah Montana...
...eller varför inte ett schack?
Avdelningen med M&Ms julprydnader såsom julkulor och dylikt var inte så het så här års...
Alla färger har fått en egen personlighet och utifrån dem tillskrivs de olika citat. "Gul" hävdar följande:
"Inside everyone there´s a little nut." Är beredd att skriva under på detta.
Vi köpte INTE det här bedårande (?) rockbandet med det facila priset $120 (ca 840 SEK)...
...men tre fullmatade våningar med saker som bara väntade på att införskaffas...
...hade en psykologisk effekt på varenda besökare. Snart stod man där, överlistad av smarta marknadsförare och med ett BEGÄR efter att få ta med sig någonting från butiken!
J och E köpte varsin t-shirt och själv köpte jag ett måttset med amerikanska mått att använda när jag på hemmaplan fortsätter min privata odyssé i den amerikanska efterrättskulturen.
Och de smarta marknadföringshjärnorna förnekade sig förstås inte. Eftersom vi hade handlat för strax över 40 dollar fick vi köpa en stor plyschvariant av de där fördömda godisbitarna "för endast $5" (35 kronor). E fick välja färg, och hon valde den lite coola blå karaktären. Såklart.
Och jag lyfter på hatten. M&M fick familjen som aldrig någonsin köpt ett paket M&M-godis att köpa reklamprodukter för dem för 300 pix!

Kommentarer
Postat av: Marcus Lundberg

En butik med bara M&M, som är större än Maxi här i stan... Som du skriver så klår ingen Amerikanarna på marknadsföring. Sverige borde verkligen vända blickarna mot väst och ta efter lite!

2012-06-23 @ 15:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0