Torsdag 28 juni: lokalbor på rekreation och en uppenbarelse

Efter mastodontpromenaden dagen innan (som ju slutade på nästan 20 000 steg för mig och E) bestämde vi oss för att ta det lite lugnt och utforska området kring de södra delarna av Central Park. Det blev faktiskt en av de allra bästa dagarna, skulle det visa sig...
 
 
The Mall kallas den här underbara delen  av Central Park, och ni känner säkert igen gången från en rad romantiska komedier. En känd filmscen är när en av mina favoriter, Tom Cruise, går här tillsammans med Penelope Cruz i nyinspelningen av  det lätt förvirrande dramat "Vanilla sky".
 
 
Det här området blev, i hård konkurrens, min favoritdel av den fantastiska parken! Det är så rogivande att sitta under det skyddande lövtaket och bara titta på alla människor som går förbi!
 
 
 
E äter Ben&Jerry Halfbaked i pinnglassform. Den fick med beröm godkänt!
 
 
Min glass gick inte heller av för hackor! (Hur ska man tolka företagets namn - good humor?)
 
 
 
Vi vandrar vidare och kommer fram till en av de gräsmattor som man faktiskt får gå på! Ytorna i parken är fantastiska, varenda sort (vare sig det är gräsmatta eller "vildmark") är perfekt och något skräp eller annan nedsmutsning ser man inte alls. Här hittar man många lokalbor denna varma sommardag. Vi såg till och med ett gäng elever med sin lärare, som satt i skuggan och hade sin undervisning. Hm, det kanske vore något att vara lärare i den här staden...
 
 
Kolla in lillkillen med draken i bakgrunden. Typiskt Central Park där det känns som om man kommer närmare lokalborna och det äkta New York-livet!
 
 
 
 
Underbar plats att vandra omkring på! Vi promenerade vidare och kom till ett område med massa baseball-planer:
 
:
 
 
 
Här pågick något som jag bara kan beskriva som "korp-baseball", då lagen bestod av vuxna kvinnor och män från olika lag som ofta hade företagsnamn. Personal från teaterföreställningen "Wicked" utgjorde till exempel ett av lagen i matchen som pågår bakom oss.
 
 
J provar drickfontänen som spelarna drack av i pauserna. New York-vattnet går att dricka (och de skryter själva över hur gott det är) men det går inte att jämföra med vårt vatten hemma. Lite badbassäng tycker jag nog att det smakar... (Men så bor det lika många människor i New York som det bor i hela Sverige också, så belastningen är förstås högre...)
 
 
Columbus circle nere i sydvästra hörnet av parken, här ligger ett gigantiskt köpcentrum...
 
 
En viktig anledning till att vi är här är den affär som jag har snokat rätt på, och som ska finnas i komplexet:
 
 
Williams-Sonoma Grande Cuisine!
 
 
 
Det går inte att ta bilder som gör affären och dess varor full rättvisa, men den innehåller precis ALLT man kan önska om man vill laga mat eller baka "the american way"! Här bakprodukter!
 
 
Burkarna i sig är så snygga att man vill köpa allt som finns!
 
 
Smaksättning till helgens köttfärslimpa?
 
 
Allt för grill och kött...
 
 
Så synd att resväskorna börjar bli oroväckande fulla! Taxichauffören som släppte av oss vid lägenheten  när vi just hade landat var helt chockad när han lyfte ur våra väskor ur taxin; "wow, era väskor måste vara helt tomma!" Det är de inte nu, kan jag meddela. Jag misstänker att min väska kommer att spricka även den här gången! Tur att jag har köpt ordentliga spännband!
 
Williams Sonoma skippar även till Sverige om man handlar on-line via deras webbsida, men jag misstänker att priserna blir en del högre med frakten...
 
 
Köket som personalen använder för att demonstrera sina produkter. Det luktade himmelskt i butiken.
 
 
 
Vi fortsätter västerut, något kvarter bort finns en filial av Century 21. Inte lika stort som det nere vid Ground Zero, men lite mer likt en vanlig butik. Här fyndade jag några läckra BH:s för 70-100 kronor styck och en ny märkesplånbok i läder för 150 kronor...
 
 
Fontänen framför New Yorkoperan är välkänd från tv och film. Natalie Portman smyger in i byggnaden i bakgrunden (operan) i the Black Swan, och Glee-gänget dansar runt fontänen när de är i New York för finals...
 
 
Jag har fått frågor om hur stor den stora menyn på McDonalds är. Till vänster är den stora pommes frites-asken, den bredvid är en "liten" (eller medium som det motsvarar i Sverige). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0